Fundamentet støbes gennem uddannelse: Unicon A/S har knækket koden

9. august 2024
2024-Unicon

 
I halvandet år har Unicon A/S sat fokus på medarbejderuddannelse, og resultaterne begynder at vise sig.
Gennem kurser i bl.a. kommunikation og konflikthåndtering har virksomheden formået at skabe et stærkere sammenhold på tværs af 33 forskellige lokationer landet over.
 

Konstant udvikling over tid

"Det har været en rejse, og den har udviklet sig løbende," fortæller Pia Toftegaard Nielsen og Poul Møller Rasmussen, der begge er Project Managers ved Unicon A/S og har spillet vigtige roller i at inddrage uddannelse som en naturlig del af hverdagen i betonvirksomheden.
 
Indtil videre har 166 medarbejdere deltaget i kurset ’Kommunikation og konflikthåndtering’, og i løbet af foråret 2024 er 54 medarbejdere blevet undervist i ’Kundeservice og forretningsforståelse’. Tæller man sammen, bliver det til ca. 800 kursusdage på ’Kommunikation og konflikthåndtering’, samt ca. 250 kursusdage med ’Kundeservice og forretningsforståelse’ på skemaet. Engagementet har på begge kurser været højt, og der er derfor heller ikke planer om at stoppe her.
 
"Vi har ikke ligefrem mangel på planer for kurser og uddannelse. Det her kan og skal fortsætte langt ind i fremtiden,” fastslår Poul.
 

Succesen findes i form og feedback

Kurserne er ikke statiske. De bliver løbende evalueret og tilrettet baseret på feedback fra medarbejderne, så undervisningen hele tiden passer til virksomheden.
 
"En af de vigtigste faktorer, for at kurserne er blevet en succes, har været, hvordan de afholdes," understreger Pia.
 
"Det er fuldstændigt customized. Og det er helt tydeligt, at formen har været afgørende for succesen," siger hun og fortæller, at kurserne kombinerer teori og praksis, hvilket er essentielt for medarbejdere, der er vant til en arbejdsdag i bevægelse og derfor ikke skal bænkes til timelange slideshows og envejskommunikation.
 
Både medarbejdere og ledere har været gode til at byde ind og evaluere på kurserne, forklarer Pia:
 
En typisk feedback kunne være, at programmet var for stramt. Så retter vi til, og piller måske noget ud, der senere kommer på et andet kursus, hvor vi har tid til at gå i dybden med lige præcis det emne."
 
AMU SYD har spillet en stor rolle i denne proces lige fra den praktiske planlægning til valg af undervisere. ”Samarbejdet har været unikt, og der er virkelig taget hånd om vores behov for at få det hele til at lykkes," siger Poul.
 

En samlet indsats for alle medarbejdere

En udfordring for Unicon A/S har gennem tiden været, at de er spredt på 33 forskellige adresser over hele landet. Men med en tydelig og overordnet ramme kan medarbejderne nu alligevel føle sig trygge i, hvordan Unicon A/S håndterer forskellige udfordringer. "Gevinsten bliver styrket sammenhold på tværs af lokationer," siger Pia.
 
Ledere viser derfor også vejen ved at deltage i kurserne og tage egen medicin. Selv har Pia og Poul været til stede på alle kurserne og har også selv haft indlæg. De forklarer:
 
"Kombinationen af fagligt indhold kombineret med ’Unicon-indlæg’ har fungeret godt. Man skal ikke tage fejl af, at når alle skal igennem kurserne, så har man også en oplagt mulighed for at benytte indlæg som direkte talerør fra ledelsen. På den måde er man sikker på, at alle har fået den samme information, der er ikke noget, som lige glipper eller en mail, der ikke blev læst. Alle får informationen over tid.
 

”Hvornår skal jeg på kursus?”

Spørger man medarbejderne, peger de på tre emner fra kurserne som de vigtigste: personprofiler, god service og kommunikation, samt betonviden og produktkendskab.
 
Kurserne har givet konkrete redskaber, som medarbejderne kan bruge i deres daglige arbejde, og der er ingen tvivl om, at kurserne også bidrager positivt til gensidig forståelse for hinandens opgaver og et styrket kollegialt sammenhold.
 
Underviserne får simpelthen så meget ros. 97% af medarbejderne udtaler, at kursets indhold var relevant og fyldestgørende. Og så var der meget få power point præsentationer – det er spot on til vores medarbejdere. Vi kan simpelthen mærke, at de har taget det til sig, for tingene popper op alle mulige steder i hverdagen,” smiler Pia, som også er begejstret over at opleve, at medarbejderne nu selv spørger til, hvornår det er deres tur til at komme på kursus:
 
Tænk, at medarbejderne siger sådan. Så bliver det altså ikke meget større. Det er faktisk svært at få armene ned.
 

Tiden skal investeres i uddannelse

Hos Unicon A/S har de gennem tiden testet forskellige modeller ift. afholdelse af kurser, og erfaringen taler sit helt eget tydelige sprog:
 
For det første, skal man ville det, for tiden er den første vigtige investering i det bedste udbytte. Det, vi når på 4-5 dages kursus, kunne vi jo aldrig nå på et fyraftenskursus. Og så har vi i al fald lært, at det er vigtigt at tage ud af huset. Den nye læring modtages bare bedst i nye rammer,” fastslår Poul og fortæller videre, at AMU SYDs afdeling ved Ribe har fungeret godt som kursussted med overnatning og fuld forplejning:
 
Det sociale bliver jo så en ekstra bonus. Det giver en ro til at være sammen på en anden måde, når undervisningen er slut. Og rammerne på AMU SYD ved Ribe er bare noget helt særligt.
 

Blødt fag?

Det kan godt være, at man er tilbøjelig til at placere kommunikation og konflikthåndtering i den bløde ende af kursusskalaen, men spørger man Poul, er han ikke et øjeblik i tvivl om værdien af kurserne:
 
Det her er i virkeligheden noget af det mest hardcore. Det er de her ting, der skal være på plads, for det er det, folk ellers bliver syge af. 95% af vores tanker tænkte vi også i går – og 90% af dem er negative. Positiv tænkning kommer ikke af sig selv. Det er hårdt arbejde,” fastslår han og fortsætter:
 
Værdier, vaner og adfærd påvirker kulturen. Gennem den her type uddannelser understreger vi vores virksomheds DNA og udvikler kulturen i positiv retning.”
 

”Unicon Academy” og fremtiden

Unicon A/S leger med tanken om at etablere en form for ’Unicon Academy’, hvor alle nye medarbejdere gennemgår en grundlæggende uddannelsespakke, når de starter i virksomheden. Derudover drømmer Pia om et overordnet kursuskatalog med både grundlæggende og mere fagrelaterede kurser;

”Vi har endelig knækket koden til en struktur, der fungerer for vores virksomhed. Det må man sige, at vi ikke tidligere har kunnet lykkedes med. AMU SYDs måde at håndtere et stort set up som det her, har været meget professionel. Det har ikke været firkantet – tvært imod, meget agile kurser, der passer til os og vores medarbejdere. Fundamentet er støbt, og vi er klar til at bygge ovenpå,” fortæller Pia.
 

Kulturen skabes i fællesskab

I bund og grund handler det om at skabe en kultur, hvor uddannelse er en naturlig del af at arbejde for Unicon A/S.
 
"Man skal turde kaste sig ind i kampen, for den kan være svær," siger Poul og fortsætter: ”Der er ingen tvivl om, at alle vores medarbejdere vil det bedste, de skal bare have de rette rammer til at yde. Vi kan nemlig meget mere, når vi er godt tilpasset i vores arbejde og der er et trygt rum.
 
Rejsen med uddannelse og medarbejderudvikling er langt fra slut for Unicon A/S. Med medarbejdere og ledere, der engagerer sig fuldt ud med både refleksion, åbenhed og tillid til, at det flytter noget, står virksomheden stærkt rustet til fremtidens udfordringer med mod på meget mere uddannelse.
 
"Det er ikke længere spørgsmålet, om vi skal fortsætte, men hvordan vi skal gøre det," siger Poul