Værs’go - kommunikationstips klar til brug
27. juni 2024
Er du på dybt vand, når det gælder kommunikationen med medarbejdere og kolleger?
Den gode nyhed er, at du med de har tre enkle kommunikationstips kan gøre en forskel.
- Se hinanden i øjnene
Det at have øjenkontakt er vigtigt for at skabe en god og tillidsfuld relation. Ofte forsvinder denne simple og enkle gestus i en travl hverdag, hvor man lige skal give kollegaen en hurtig besked, mens man fortsætter med arbejdet.
Gevinst: Når du ser dine kolleger i øjnene, mens du taler til dem, kan du med det samme se, om budskabet er modtaget og forstået korrekt. Det er også nemmere for din kollega at stille spørgsmål, når du tager dig tid til at overlevere beskeden eller opgaven ordentligt.
- Drop antagelser! - spørg?
Vi kommer ofte til at lave antagelser og fortolkninger i hverdagen. Helt ubevidst. Din kollega behøver ikke være sur, fordi han ikke lige sagde godmorgen – han kan jo også bare have haft en træls morgen. Du ved det ikke, før du spørger. Gør dig selv (og din kollega) en tjeneste ved at lukke munden op. Det kræver lidt mod, men gevinsten er ikke til at tage fejl af.
Gevinst: Når du holder op med at antage og i stedet tager tyren ved hornene og spørger ind, får du mulighed for at løse problemet. Hvis din kollega virkelig er sur, så er det måske en god ide at få konflikten håndteret, så I kan komme videre? Eller måske har han i virkeligheden bare brug for et par opmuntrende ord fra en god kollega til at tage toppen af en træls morgen.
- Tal kropssprog
Bliv opmærksom på de signaler, du sender med dit kropssprog. Hænger du med skuldrene eller holder du hovedet højt? Sender du høje suk eller et smil ud til dine kolleger? Du ved garanteret godt, hvilken type kropssprog der giver dig energi. -og måske især, hvilken der ikke gør.
Gevinst: Når du er opmærksom på dit kropssprog, kan dine kolleger afkode dig rigtigt. Og du ved jo godt, hvad man siger, ikke? Et smil er den korteste vej mellem mennesker – og så er det ovenikøbet gratis 😊
Har du brug for mere sparring og konkrete værktøjer til at kommunikere og konflikthåndtere, så har vi så meget viden, at vi deler ud af den 😉
Du finder vores kurser her →